O nas

Statut 2017

Załącznik nr 5 do uchwały nr XXXVII/943/2016 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 17 listopada 2016 r.

STATUT
Dzielnicowego Biura Finansów Oświaty
– Ochota m.st. Warszawy

Rozdział 1
Postanowienia ogólne

§ 1.

  1. Dzielnicowe Biuro Finansów Oświaty – Ochota m.st. Warszawy, zwane dalej „Biurem”, jest jednostką budżetową miasta stołecznego Warszawy prowadzącą obsługę finansową, administracyjną i prawną jednostek organizacyjnych m.st. Warszawy wymienionych w ust. 2, zwanych dalej „jednostkami obsługiwanymi”.
  2. Jednostki obsługiwane przez Biuro:
  1. Przedszkole nr 59;
  2. Przedszkole nr 61;
  3. Przedszkole nr 66;
  4. Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 70;
  5. Przedszkole nr 99 im. Misia Wojtka;
  6. Przedszkole nr 100;
  7. Przedszkole nr 101;
  8. Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi nr 102;
  9. Przedszkole nr 111;
  10. Przedszkole nr 114;
  11. Przedszkole nr 176;
  12. Przedszkole nr 225;
  13. Przedszkole nr 239;
  14. Przedszkole nr 241;
  15. Przedszkole nr 248;
  16. Przedszkole nr 255;
  17. Przedszkole nr 293;
  18. Przedszkole Integracyjne nr 312;
  19. Przedszkole nr 315 im. Zbigniewa Rychlickiego;
  20. Przedszkole Integracyjne nr 404;
  21. Szkoła Podstawowa nr 10 im. Grzegorza Piramowicza;
  22. Szkoła Podstawowa nr 23 im. Edwarda Szymańskiego;
  23. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 61 im. Juliana Przybosia;
  24. Szkoła Podstawowa nr 97 im. Leona Kruczkowskiego;
  25. Szkoła Podstawowa nr 175 im. Heleny Marusarzówny;
  26. Szkoła Podstawowa nr 264 im. Gabrieli Mistral;
  27. Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi nr 280 im. Tytusa Chałubińskiego;
  28. Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 14 im. Leopolda Staffa;
  29. Gimnazjum nr 15 im. Gen. Dyw. Stefana Roweckiego „Grota”;
  30. Gimnazjum z Oddziałami Integracyjnymi nr 16 im. Obrońców Barykady Września 1939 roku;
  31. VII Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego;
  32. XXI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja;
  33. XLVIII Liceum Ogólnokształcące im. Edwarda Dembowskiego;
  34. Zespół Szkół nr 4 im. Eugeniusza Kwiatkowskiego;
  35. Zespół Szkół nr 26;
  36. Zespół Szkół nr 82;
  37. Zespół Szkół nr 83;
  38. Zespół Szkół im. Inż. Stanisława Wysockiego d. „Kolejówka”;
  39. Zespół Szkół Samochodowych i Licealnych nr 1;
  40. Centrum Kształcenia Ustawicznego nr 2;
  41. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 9;
  42. Młodzieżowy Dom Kultury „Ochota”;
  43. Międzyszkolny Ośrodek Sportowy nr 7;
  44. III Ogród Jordanowski.

§ 2.

  1. Siedzibą Biura jest m.st. Warszawa.
  2. Obszarem działania Biura jest Dzielnica Ochota m.st. Warszawy.
  3. Biuro może używać skrótu „DBFO – Ochota m.st. Warszawy”.

§ 3.

Czynności nadzoru nad działalnością Biura wykonuje Zarząd Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy.

Rozdział 2
Zadania i zakres działania Biura

§ 4.

Do zadań Biura należy obsługa finansowa, administracyjna i prawna jednostek obsługiwanych polegająca na:

  1. prowadzeniu rachunkowości zgodnie z przyjętymi zasadami rachunkowości;
  2. organizowaniu wypłat wynagrodzeń i innych należności dla pracowników zatrudnionych w jednostkach obsługiwanych oraz realizacji potrąceń wynikających z obowiązków pracodawcy;
  3. ewidencjonowaniu danych o zatrudnieniu niezbędnych do przygotowania i wypłaty wynagrodzeń dla pracowników jednostek obsługiwanych;
  4. rozliczaniu średniego wynagrodzenia nauczycieli zgodnie z obowiązkami ustawowymi;
  5. naliczaniu i odprowadzaniu zaliczek na podatek oraz składek z tytułu ubezpieczeń społecznych od wypłat wynagrodzeń i innych należności przysługujących pracownikom jednostek obsługiwanych;
  6. naliczaniu i odprowadzaniu wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz innych wpłat i składek wynikających z obowiązujących przepisów prawa;
  7. przygotowaniu danych i informacji niezbędnych do sporządzenia przez dyrektorów jednostek obsługiwanych planów finansowych;
  8. przygotowaniu materiałów niezbędnych do sporządzenia uchwały budżetowej m.st. Warszawy oraz uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej m.st. Warszawy, a także materiałów niezbędnych do wprowadzania zmian w tych dokumentach w trakcie roku budżetowego w zakresie zadań powierzonych do obsługi;
  9. sporządzaniu jednostkowych sprawozdań budżetowych i finansowych;
  10. sporządzaniu zbiorczych sprawozdań budżetowych i finansowych;
  11. prowadzeniu działań związanych z egzekucją należności pieniężnych przypadających jednostkom obsługiwanym;
  12. obsłudze rachunków bankowych;
  13. prowadzeniu kasy;
  14. obsłudze finansowej funduszu socjalnego;
  15. obsłudze finansowej kasy zapomogowo-pożyczkowej;
  16. obsłudze finansowej rachunków wydzielonych, o których mowa w art. 223 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późn. zm.);
  17. rozliczaniu wydatków ze środków pochodzących z dotacji z budżetu państwa na realizację zadań i projektów;
  18. przygotowywaniu zaświadczeń do celów emerytalnych i rentowych oraz innych zaświadczeń o wynagrodzeniach na wniosek pracowników jednostek obsługiwanych (emerytów, rencistów i innych osób fizycznych wnioskujących o zaświadczenie);
  19. ewidencjonowaniu operacji gospodarczych jednostek obsługiwanych w Centralnym Rejestrze Umów stosowanym w m.st. Warszawa;
  20. wdrożeniu systemów elektronicznych do ewidencji składników majątkowych jednostek obsługiwanych i wspomagających procesy inwentaryzacyjne realizowane metodą spisu z natury;
  21. prowadzeniu działań związanych z wdrożeniem i stosowaniem elektronicznego obiegu dokumentów finansowo – księgowych pomiędzy jednostkami obsługiwanymi a Biurem;
  22. przygotowaniu wzorcowych dokumentów, w szczególności regulaminów i instrukcji, niezbędnych w bieżącej działalności jednostek obsługiwanych;
  23. obsłudze prawnej, w tym obejmującej zastępstwo procesowe przed sądami oraz bieżące konsultacje prawne świadczone w szczególności w formie pisemnej, telefonicznej lub ustnej;
  24. prowadzeniu działań dotyczących systemu informacji oświatowej oraz weryfikacji z arkuszem organizacyjnym poprawności danych wprowadzonych do tego systemu mających wpływ na wysokość części oświatowej subwencji ogólnej;
  25. obsłudze finansowej projektów i programów realizowanych przez jednostki obsługiwane, które są finansowane lub współfinansowane ze środków zewnętrznych, w tym w szczególności środków z Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem, że nie dotyczy to projektów i programów, których obsługę zapewnia Urząd m.st. Warszawy;
  26. wykonywaniu w postępowaniu o udzielenie zamówienia, na pisemny wniosek jednostki obsługiwanej skierowany do dyrektora Biura i na podstawie udzielonych pełnomocnictw, pomocniczych działań zakupowych, o których mowa w art. 15 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z późn. zm.);
  27. prowadzeniu postępowań i udzielaniu zamówień publicznych na rzecz jednostek obsługiwanych w zakresie wskazanym przez Prezydenta m.st. Warszawy na podstawie art. 16 ust. 4 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych;
  28. prowadzeniu ewidencji i rejestrów na potrzeby rozliczania podatku od towarów i usług zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), zarządzeniami Prezydenta m.st. Warszawy i wytycznymi Skarbnika m.st. Warszawy w tym zakresie;
  29. sporządzaniu comiesięcznych deklaracji na potrzeby rozliczania podatku od towarów i usług zgodnie z ustawą z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku od towarów i usług, zarządzeniami Prezydenta m.st. Warszawy i wytycznymi Skarbnika m.st. Warszawy w tym zakresie;
  30. przekazywaniu danych niezbędnych w zakresie naliczania, dokonywania wypłat, rozliczania składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, fundusz pracy oraz podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypłat dla osób fizycznych niebędących pracownikami jednostek obsługiwanych zgodnie z zarządzeniami Prezydenta m.st. Warszawy i wytycznymi Skarbnika m.st. Warszawy w tym zakresie;
  31. wykonywaniu zestawień, raportów i przekazywaniu innych niezbędnych danych dotyczących scentralizowanego modelu rozliczania zobowiązania podatkowego z tytułu podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób fizycznych i składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, fundusz pracy w zakresie wypłat dla osób niebędących pracownikami jednostek obsługiwanych.

§ 5.

  1. Biuro realizuje zadania w porozumieniu z dyrektorami jednostek obsługiwanych.
  2. Zasady współpracy pomiędzy Biurem a jednostką obsługiwaną określa zawarte pomiędzy nimi porozumienie.
  3. Dyrektor Biura jest odpowiedzialny za gospodarkę finansową oraz rachunkowość i sprawozdawczość jednostek obsługiwanych w zakresie obowiązków powierzonych uchwałą Rady m.st. Warszawy w sprawie wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych m.st. Warszawy wydaną na podstawie art. 10b ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.).

Rozdział 3
Organizacja Biura

§ 6.

  1. Biurem kieruje Dyrektor.
  2. Dyrektor wykonuje czynności z zakresu prawa pracy wobec pracowników Biura.
  3. Dyrektora Biura zatrudnia i zwalnia Prezydent m.st. Warszawy.
  4. Głównego księgowego zatrudnia i zwalnia Dyrektor Biura.

§ 7.

  1. Strukturę organizacyjną Biura oraz zakres działania i zadań poszczególnych komórek określa regulamin organizacyjny.
  2. Regulamin organizacyjny ustala Dyrektor Biura w uzgodnieniu z Zarządem Dzielnicy Ochota m.st. Warszawy.
  3. Limit zatrudnienia w Biurze, uwzględniając rodzaj i zakres realizowanych zadań, określa Prezydent m.st. Warszawy po zasięgnięciu opinii dyrektora biura Urzędu m.st. Warszawy nadzorującego zadania w obszarze edukacji.

Rozdział 4
Gospodarka finansowa Biura

§ 8.

  1. Biuro prowadzi gospodarkę finansową na zasadach przewidzianych dla jednostek budżetowych.
  2. Podstawą gospodarki finansowej Biura jest roczny plan finansowy.
  3. Biuro prowadzi sprawozdawczość i rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 9.

Oświadczenia woli w zakresie zarządu mieniem m.st. Warszawy przekazanym Biuru do korzystania składa Dyrektor na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Prezydenta m.st. Warszawy.

Rozdział 5
Postanowienia końcowe

§ 10.

Biuro prowadzi dokumentację finansową, organizacyjną i archiwalną zgodnie z obowiązującymi przepisami.

§ 11.

Zmian w statucie dokonuje się w trybie właściwym do jego nadania.